سرمقاله

غنی باید برود!

عنایت شریف

 

تأمین صلح و پایان جنگ و خشونت در افغانستان، شتاب بیشتر کسب کرده و جامعه جهانی به ویژه امریکا علاقه‌ مند است تا هرچه زودتر مذاکرات نتیجه بدهد و یک دولت مشارکتی در کشور شکل بگیرد.

زلمی خلیل زاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، طرح امریکا را با طالبان نیز در میان گذاشت و سخنگویان طالبان گفته اند که این طرح صلح را بررسی می کنند.

اما موضوع قابل اندیشه این است که حکومت آقای غنی، طرح صلح امریکا را جدی نگرفته است و آن را
مسخره گی تلقی می کند.

این در حالی است که نشست مسکو نیز برگزار خواهد شد که در  آن کشورهای ذیدخل در قضیه افغانستان شرکت خواهند کرد ولی تا اکنون روشن نیست که نماینده گان حکومت و گروه طالبان در آن شرکت می کنند و یا خیر؟

به دنبال این نشست، نشستی دیگری در ترکیه مدنظر است که در آن نماینده گان گروه های سیاسی ونظامی شرکت می کنند و ممکن است در نشست ترکیه قضیه افغانستان حل و فصل شود و همه از یک دولت مشارکتی حمایت خواهند کرد.

رهبران حکومت افغانستان، نگران از آینده شان استند، زیرا با شکل گیری دولت مشارکتی، دوام قدرت آنها پایان می یابد. این که رهبران حکومت این طرح را گاهی به سخره می گیرند و در جایی به آن پاسخ احساساتی می دهند و آن را به شدت رد می کنند، می دانند که قدرت شان پایان می یابد و دیگر در قدرت سیاسی آن گونه که می خواهند، شریک نخواهند بود و به همین منظور گاهی انتخابات زودهنگام را مطرح می سازند و گاهی مردم را ازتسلط عام و تام طالبان می ترسانند و در سنگر دفاع از جمهوریت قرار می گیرند.

اما ظاهراً از موضع گیری های برخی از نماینده گان سیاسی کشورها چنان برداشت می شود که در رهبری دولت مشارکتی، مقامات حکومت، رهبران گروه طالبان  و یا رهبران آن عده از گروه هایی که در جنگ های چندین ساله نقش داشتند، قرار نمی گیرند، بل افراد و تیم هایی در رهبری دولت مشارکتی قرار خواهند گرفت که بی طرفی شان برای همه جوانب ثابت باشد و مورد قبول همه طرف ها قرار داشته باشند وبتوانند زمینه انتخابات را در چند سال آینده فراهم کنند و برای مردم صلح و رفاه نسبی را به وجود آورند.

با توجه به همین گفته ها، غنی با تیم خود از قدرت دور ساخته می‌شود، اما ساختارها و دستآوردها و ارزش ها حفظ می شوند که در این صورت باید همه از چنین طرح همه حمایت کنند، زیرا چنین فرصت طلایی دیگر برای مردم افغانستان میسر نخواهد شد که هم غنی برود و هم طالبان به سرنوشت شان حاکم نشوند

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
رفتن به نوار ابزار