سیاسی

استبداد پایان می‌یابد

نسترن امیری

گروه ایدلوژیک و تغییرناپذیرِ طالبان، برای گسترش و تطبیق حاکمیت خویش از ظلم، استبداد و تهدید کار می‌گیرد. این جریان فکری به جای این‌که برای حکومت کردن، افکار تندروایانه را عوض کرده و سلامت جامعه و مردم را راه تداوم سیاست و قدرت خویش بداند، چسپیده به روی و ریش مردم، به چادر و حجاب زن، به محدودیت‌سازی و خفقان کردن صدای ملت، گروه که می‌­خواهد یک ملت را در مدرسه حقانیه جا بزند تا ازین مدرسه افکار شبیه خویش را به مردم ترزیق و تحمیل نماید.

نظام‌هایی که خلاف خواسته‌های مردم و مغایر ارزش‌های یک جامعه عمل می‌نماید، محکوم به شکست بوده و به ابدیت می‌پیوندد. همواره عوامل فروپاشی نظام­‌ها، فساد و بی عدالتی، ظلم و ستم و خودکامه‌گی حاکمان بوده است. از این رو طالبان که نمی‌­توانند با نیازمندی های عصر خود شان را وفق دهند، در توقف‌­گاه رسیده و صف کلان از مردم را مانع فرا راه خود خواهند دید.

به جز نظام‌های که خود را عملا توتالیتر، مستبد، اسلام­‌گرا از نوع افراطی، پادشاهی مطلقه و غیر دموکراتیک می‌­داند، دست به سرکوب اعتراضات مردم می‌زنند و راه پیروزی خویش را در بستن و به زندان انداختن جستجو می‌کنند. حال آن که تاریخ هویداست که سرکوب‌گرایی، تهدید و زور باعث شکل‌گیری انقلاب ملی و اتحاد در برابر ظلم می­شود.

گروه طالبان باید به این درک رسیده باشد که، مردم در بیست سال گذشته از دانشگاه، جامعه و رسانه آموخته اند تا در برابر بی عدالتی، خودکامه‌گی و استبداد صدای عدالت‌خواهانه‌ی شان را بلند کرده و به آسانی صدای خود شان را به تربیون های جهانی برسانند.

پرونده دختران ربوده شده معترض از سوی طالبان، امروز روی میز نهاد‌های حقوق بشری، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و در یادداشت‌های تمام سیاست‌گران جهان قرار گرفته است. اقدامی ناسنجیده­ که طالبان خود شان را فرسنگ ها از به رسمیت شناختن فاصله دادند. مردم در بیست سال پسین از لابلای مبارزات زنان و مردان تاریخ ساز در جهان آموخته اند که در برابر قدرت های تک روایانه باید از راه ترویج مدنیت، ارزش‌گرایی و دانش محوری ایستاده و اعاده حقوق کرد.

اگر طالبان می‌خواهند تا در افغانستان آشتی ملی و واقعی به ارمغان آید، از لجاجت، زورگویی و تمامیت‌طلبی بپرهیزتد، در برابر خواسته ملت سر تعظیم فرو بیاورند و در یک پروسه ملی و یا انتخابات، چانس امارت طلبی خویش را به تجربه بگیرند. اگر مردم واقعا برای آزادی، برابری، عدالت سیاسی و عدالت اجتماعی رای دهد، آن‌گاه طالبان برای ختم خشونت و احترام به اراده ملی، در جامعه آسایش پسند و رفاه‌مند برمی‌گردند و از جنگ و خون‌ریزی بپرهیزند.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
رفتن به نوار ابزار