اخبار

يک هيأت بلندپايه به رهبری عبدالله برای مذاکره با طالبان عازم دوحه شد

یک هیأت بلندپایه دولت افغانستان به رهبری داکترعبدالله عبدالله، ریس شورای عالی مصالحه‌ی ملی، صبح روز جمعه ( 26سرطان) برای مذاکرات صلح با طالبان عازم قطر شد. این هیأت گفته که با صلاحیت کامل وارد مذاکره با طالبان می‌شود.

این هیأت در حالی برای تصریح روند مذاکرات صلح به دوحه رفتند که طالبان حملات شان را در بر اکثر ولایت‌های افغانستان گسترش داده و منابع گفته اند که این گروه در برخی مناطق از خانه‌های مردم به عنوان سنگر در برابر نیروهای امنیتی استفاده می‌کنند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، سید منصور نادری وزیر دولت در امور صلح، محمد کریم خلیلی معاون پیشین ریاست جمهوری، عطا محمد نور والی پیشین بلخ، باتور دوستم از اعضای رهبری حزب جنبش ملی و عضو هیأت گفت‌وگوکننده‌ی صلح، و برخی از چهره‌های سیاسی دیگر در ترکیب این هیأت شامل اند.

پیش از این گزارش شده بود که حامد کرزی، رییس جمهور پیشین نیز عازم دوحه می‌شود. او این هیأت را تا میدان هوایی همراهی کرد و در کنفرانس مطبوعاتی نیز شرکت داشت، ولی به دوحه نرفت.

در عین زمان گزارش شده است که پاکستان نیز نشستی را در مورد صلح افغانستان برگزار می‌کند و چهره‌های سیاسی افغانستان به شمول حامد کرزی در آن دعوت شده اند. عبدالله عبدالله و حامد کرزی در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کردند  که این هیأت با صلاحیت کامل وارد مذاکره با طالبان می‌شود.

حامد کرزی گفت: “یک هیأت قوی و با صلاحیت کامل به دوحه می‌روند تا با تحریک طالبان صحبت کنند. در این مرحه نیاز بود که این  بزرگان کشور بروند صحبت کنند.”

عبدالله عبدالله تاکید کرد که این هیأت همه شمول است و زنان و برخی از عالمان دین نیز در ترکیب آن شامل اند.  جانب دولت افغانستان همیشه گفته است که خواستار آتش‌بس است. نادر نادری، ریيس کمیسیون اصلاحات اداری و عضو هیأت مذاکره‌کننده افغانستان روز گذشته گفت که طالبان برقراری آتش بس سه ماهه در بدل رهایی هفت هزار زندانی و حذف نام رهبران شان از فهرست تحریم‌های ملل متحد را پیشنهاد کرده اند.

این دور از گفت‌وگوهای صلح دوحه توسط عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه ملی افغانستان رهبری می‌شود. هدف این مذاکرات پایان دادن به خشونتی می باشد که از زمان امضای توافق‌نامه ایالات متحده با گروه طالبان در فبروری سال گذشته، به صورت روز افزون شدت گرفته است.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
رفتن به نوار ابزار