اخبار

مجلس نماینده‌گان به طالبان:  در نشست ترکیه شرکت نمایید و خواست‌های‌تان را واضح مطرح کنید

 

 

اعضای مجلس نماینده‌گان در نشست عمومی از گروه طالبان می‌خواهند که خواست‌های‌شان را واضح مطرح کنند. آنان از بیرون‌شدن سربازان بین‌المللی از افغانستان استقبال می‌کنند و می‌گویند، یکی از خواست‌های طالبان برای صلح با دولت، بیرون‌شدن سربازان امریکایی از کشور است که به‌زودی تحقق خواهد یافت.

آنان در این این نشست تاکید کردند که اکنون طالبان باید از این فرصت استفاده کنند و به مردم و دولت افغانستان بپیوندند. میررحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده‌گان می‌گوید که نشست استانبول امیدهای بسیاری را برای قطع جنگ در افغانستان ایجاد و اجماع منطقه‌یی در این باره خوش‌بینی‌های زیادی را خلق کرده است. آقای رحمانی از طالبان می‌خواهد که در نشست استانبول شرکت کنند.

میررحمان رحمانی رییس مجلس نماینده‌گان در نشست عمومی روز دوشنبه (30 حمل) مجلس گفت: «نشست ترکیه امیدهای زیادی برای قطع جنگ و حل صلح‌آمیز بحران استانبول ایجاد کرده است. ما از طالبان می‌خواهیم در این نشست شرکت کنند، خواست‌های‌شان را مطرح و از این فرصت به نفع مردم افغانستان استفاده کنند.»

ناهید فرید، عضو مجلس نماینده‌گان  در این نشست گفت که گروه طالبان اگر می‌خواهند مردم باور کنند که آن‌ها تغییر کرده‌اند، باید حقوق بشر و حقوق زنان را در برنامه‌های‌شان تمثیل کنند و در نخستین گام مکتب‌های دخترانه را در مناطق زیر حاکمیت‌شان باز کنند.

عبدالرووف شپون، عضو دیگر مجلس نماینده‌گان  تاکید کرد که طالبان به حرمت رمضان باید آتش‌بس دایمی اعلام کرده و خواست‌های‌شان را به صورت یک طرح، مطرح کنند. به گفته‌ی آقای شپون، اگر خواست‌های طالبان منطقی باشد، شهروندان افغانستان برای رسیدن به آن لابی‌گری خواهند کرد.

او  تصریح کرد: «از طالبان می‌خواهم خواست‌شان را واضح بگویند، تا چی وقت باید برادرکشی ما ادامه داشته باشد؟»

پیش از این طالبان برای ادامه‌ی گفت‌وگوهای صلح از امریکا خواسته بودند که سربازانش را از افغانستان بیرون کند. هفته‌ی گذشته، جو بایدن، رییس‌ جمهوری امریکا اعلام کرد که تا یازدهم سپتامبر امسال، تمامی سربازان کشورش را بدون کدام قیدوشرط از افغانستان بیرون می‌کند.

قرار است نشست استانبول درباره‌ی صلح افغانستان به‌زودی در ترکیه برگزار شود، اما طالبان پیش از این گفته‌اند تا زمانی که سربازان خارجی از افغانستان بیرون نشوند، در هیچ نشستی شرکت نخواهند کرد. حالا با اعلام زمان بیرون‌شدن سربازان امریکایی از افغانستان، دیده شود که آیا طالبان در این نشست شرکت خواهند کرد یا نه؟

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
رفتن به نوار ابزار