اخبار

سالانه بیش از ۱۲۶ میلیون افغانی از معدن زغال سنگ چنارک بغلان، به جیب‌های شخصی می‌رود

 

 

افراد زورمند در ولسوالی نهرین ولایت بغلان، کار یک شرکت قراردادی استخراج زغال سنگ را به تعلیق درآورده و سالانه ١٢٦ میلیون و ۵۰۰ هزار افغانی به جای بودجه‌ی دولت، به جیب‌های شخصی می‌رود.

این معدن، در منطقه چنارک ولسوالی نهرین ولایت بغلان موقعیت داشته و از دو سال گذشته به‌اینسو، استخراج غیرقانونی در آن جریان دارد.

یافته‌های خبر گزاری پژواک نشان می‌دهد که روزانه حدود ١٥ موتر زغال سنگ، به طور غیرقانونی و غیرفنی از این معدن استخراج می‌شود، که پول آن را گروه‌های مسلح غیرمسوول و افراد زورمند محلی به دست می آورند.

باشنده‌گان محل می‌گویند که افراد مسلح غیرمسوول، از هر موتر ۱۰ هزار افغانی به نام مالیه می‌گیرند.

قرارداد استخراج این معدن در سال ۱۳۹۱،  به شرکتی به نام هاشمی گروپ داده شد که کمپنی یادشده، با هزینه چند میلیون دالر، معدن را به‌طور فنی برای استخراج آماده کرد، اما طی دو سال گذشته افراد زورمند این منطقه، جلو استخراج معدن یادشده را گرفته و کندن‌کاری‌های غیرقانونی و خودسرانه را در آن آغاز کرده اند.

معدن چنارک توسط افراد قدرتمند استخراج می شود: محب الله، کارمند این معدن، به پژواک گفت که از دو سال گذشته به این‌طرف، استخراج غیرقانونی در این معدن جریان دارد.

«در گذشته نیز استخراج غیرقانونی انجام می‌شد، اما دو سال است که زورمندان، شرکت اصلی را به کار نمی گذارند و کندن‌کاری های خودسرانه را انجام می دهند.»

به‌گفته‌ی محب الله، در سال ١٣٩١ قرارداد استخراج این معدن، با کمپنی هاشمی گروپ امضا شد که برخی کارهای اولیه را انجام داد، اما بعداً توسط افراد زورمند متوقف شد.

«همه‌ی این پول ها به جیب‌های زورمندان و مقامات دولتی می‌رود كه به یک نام و دیگر نام، در این معدن شریک هستند.»

امیر محمد باشنده قریه‌ی نزدیک به معدن گفت که هر شب، چندین موتر زغال سنگ از معدن چنارک، به مناطق بورکه و بغلان مرکزی انتقال داده می شود.

او گفت: «زغال سنگ از طرف روز از معدن منتقل نمی‌شود تا کسی نه بیند، ساکنان منطقه در روز کندن‌کاری می‌کنند، موترها را بارگیری می‌کنند و در تاریکی شب، افراد زورمند آن‌ها را همراهی می‌کنند، موترهای آن‌ها را از چک پاینت‌های پولیس می‌گذرانند، و از هر موتر ۱۰ هزار افغانی پول اخذ می‌کنند.»

مقامات دولتی ذیربط، نیز استخراج غیرقانونی در معدن چنارک را تأیید می‌کنند.

حاجی محمد عزیزی ولسوال نهرین، گفت از زمانی که شرکت قراردادی، کار خود را در معدن چنارک توقف داده، افراد زورمند شروع به استخراج و قاچاق زغال سنگ به مناطق دیگر کرده اند.

وی گفت که معدن زغال سنگ چنارک، مدتی پیش تحت کنترل دولت بود، اما امسال کاملاً تحت کنترل افراد مسلح غیرمسوول می‌باشد که بر بخشی از آن طالبان نیز کنترل دارند.

در همین حال، انجنیر شاه محمد فیض زاد رییس معادن بغلان، نیز استخراج غیرقانونی معدن چنارک را تأیید کرد و گفت: «وزارت را از این موضوع خبر کردم كه ​​اقدام جدی انجام دهد، بیش از ۵۰ مکتوب برای آن ارسال كرده‌ام.»

پژواک، همچنین کاپی های برخی مکاتیب ارسال شده توسط این اداره در مورد معدن چنارک به اداره های مختلف دولتی را نیز دریافت کرده است.

این ریاست به‌تاریخ ٢٨ ماه سرطان سال ١٣٩٩، از طریق یک مکتوب به مقام ولایت بغلان اطلاع داده است، که استخراج غیرقانونی در معدن زغال سنگ چنارک، جریان دارد.

همچنان، این ریاست به تاریخ ١٦ سنبله سال ١٣٩٩، در یک مکتوب به فرماندهی پولیس بغلان گفته بود که در معدن چنارک، کندن‌کاری غیرقانونی جریان دارد، زغال آن به‌طور قاچاقی به مناطق دیگر انتقال می‌شود که باید جلو آن گرفته شود.

در همین حال ریاست معادن بغلان، به تاریخ ٢٦ سرطان سال ١٣٩٩، در یک مکتوب به وزارت معان نوشته است که گروپ هاشمی، از یک سال به اینسو امور استخراج در معدن چنارک را متوقف كرده و منجر به استخراج غیرقانونی شده، در این مورد به مقام ولایت و پولیس نیز اطلاع داده است تا برای متوقف کردن آن اقدام کنند.

فیض زاد، رییس معادن بغلان، علاوه کرد که قرارداد استخراج یک تن زغال سنگ، با گروپ هاشمی، به ١١٥٠ افغانی انجام شده بود.

او گفت که این شرکت همچنین، ١١٧ میلیون افغانی به دلیل استخراج زغال سنگ قرض‌دار م است.

او تاکید کرد که حکومت باید زمینه کار را برای شرکت آماده سازد، تا بتواند هم قرضه را بازپرداخت نماید و هم استخراج را دوباره آغاز کند.

عزیزالله غروال، سخن‌گوی وزارت معادن، به پژواک گفت که شرکت قراردادی، پیش از این‌که وزارت را در جریان بگذارد، امور کندن‌کاری در معدن را متوقف کرده است.

او گفت: «شرکت، کار در آن را متوقف کرد، ما را در جریان نگذاشت، به همین دلیل معدن را از دست دادیم.»

او همچنین تأیید کرد که استخراج غیرقانونی در معدن چنارک جریان دارد که پول آن، به جای خزانه دولت به جیب‌های شخصی می‌رود.

شرکت قراردادی: افراد مسلح غیرمسوول بر معدن حاکم بودند، به همین خاطر کار کندن‌کاری آن باقی مانده است.

ذبیح الله یادگار،  مسوول اداری و مالی شرکت قراردادی هاشمی گروپ، به پژواک گفت که هاشمی گروپ، در معدن چنارک، ۵۰۰ میلیون دالر سرمایه گذاری کرده است.

«افراد مسلح غیر مسوول به کارگران ما حمله می‌کردند، تجهیزات ما را به غارت می‌بردند، اما مقامات امنیتی به آن‌ها چیزی نمی‌گفتند، همین بود که امور کندن‌کاری در معدن متوقف شد.»

او اسنادی را در اختیار پژواک قرار داد که در مورد تهدیدات امنیتی و دیگر مشکلات، به اداره های مربوطه معلومات‌ ارسال شده است.

به گفته او، گروپ هاشمی قرارداد یک تن زغال سنگ از معدن چنارک را با ١١٥٠ افغانی، به مدت ۱۰ سال با دولت امضا کرده بود.

او گفت که اگر حکومت به آن‌ها زمینه را مساعد کند، حاضراند تا بار دیگر کندن‌کاری را در معدن آغاز کنند.

ذبیح الله احساس، معاون والی بغلان، به پژواک گفت که حکومت، تلاش‌های چشم‌گیری را برای محافظت از منابع ملی و منابع طبیعی، انجام داده و برای جلوگیری از استخراج غیرقانونی معدن زغال سنگ چنارک، به زودی یک گروه کاری تشکیل خواهد شد.

احمد جاوید بشارت، سخن‌گوی پولیس بغلان، گفت که استخراج غیرقانونی در معدن زغال سنگ ولسوالی نهرین جریان دارد، اما کسی نمی‌تواند زغال سنگ را به طور آشکار انتقال بدهد..

نتیجه گیری: به اساس اسناد به دست آمده و اظهارات یادشده، کندن‌کاری های غیرقانونی در معدن چنارک، از سوی زورمندان جریان دارد. اگر قرارداد بین شرکت و حکومت در نظر گرفته شود، سالانه ١١٠هزار تن زغال سنگ از این معدن استخراج می شود، پس با این حساب، اگر یک تن زغال سنگ به ١١٥٠ افغانی شود، ١١٠هزار تن آن، ١٢٦٥٠٠٠٠٠ افغانی می شود، که این پول در حال حاضر به جای خزانه‌ی دولت، به جیب های افراد مسلح غیرمسوول و قدرتمندان واریز می گردد.

افزون بر معدن بغلان، استخراج غیرقانونی و غیرفنی در دیگر معادن کشور نیز جریان دارد، که مردم در مورد شکایت کرده و خواستار جلوگیری از آن شده اند.

آژانس خبری پژواک

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
رفتن به نوار ابزار