سرمقاله

!دزدان کلان هم مورد پیگرد قرار بگیرند

2017-Mar-28  || 

مقام های وزارت دفاع کشور دیروز در یک نشست خبری اعلام کردند که به تعداد 1394 تن از کارمندان آن وزارت به دلیل دست داشتن در فساد اداری و سوء استفاده از صلاحیت های وظیفوی بازداشت و برکنار شدند. معاون وزارت دفاع در  امور استخباراتی و استراتیژیک توضیح داد که به تعداد 946 تن از این افراد افسر، 230 تن معتمد و محاسب و به تعداد 209 تن آمرین بستن قراردادها هستند و تعدادی هم در بخش های لوژستیکی و شعبات تخنیکی مصروف کار بودند. این اقدام وزارت دفاع در حالی صورت می گیرد که اخیراً برخی از نهادها و مقامات امریکایی به وزارت دفاع کشور اتهام وارد کردند که فسادهای بسیار کلان اداری در این وزارت وجود دارد و اشاره آنها نسبت به برخی از جنرالان و مقام های بلند پایه وزارت دفاع بوده است. با توضیحاتی که دیروز مقامات وزارت دفاع در خصوص فساد در آن وزارت داشتند، بیشتر  کارمندان پایین رتبه به اتهام فساد برکنار و یا بازداشت شده اند و از دست داشتن جنرالان و بلند پایه گان وزارت دفاع در فساد چیزی نگفتند. در حالی که تا مقامات بلند پایه در فسادهای کلان به ویژه قراردادها دست نداشته باشند، کارمندان پایین رتبه و زیر دست، کاری را انجام داده نمی توانند. تجربه نشان داده است، در آن نهاد هایی که مقام های رهبری و بلند پایه گان در فساد های اداری ذیدخل نباشند بعید است که کارمندان عادی بتوانند مرتکب فسادهای کلان شوند. ممکن است در نهادهایی که مقامات رهبری پاک داشته باشند، کارمند


استیضاح وزیران یا استهزای نماینده گان؟

!انتقام رییس جمهور به کشور آسیب می رساند

!معارف کشور کاستی های فراوان دارد

!آرمان ملی 15 ساله شد



3
H: 3°
L: -2°
Kabul
Saturday, 14 January
See 7-Day Forecast
Sun Mon Tue Wed Thu Fri
           
-9° -9° -11° -11° -12° -9°

SUBSCRIBE TO RSS

نوروز و سال نو شما مبارک

فرخی شاعر بزرگ دربار غزنه، دوستان و عزیزانش را در نوروز با این کلمات به بوستان  دعوت می نماید:

(بیا در بوستان چونان که رسم باستان باشد               

تو سروی و گلی و سرو و گل در بوستان باشد)

تا جهان باقیست لطافت کلمات این شاعر و مرد بزرگ غزنه، جاویدان خواهد بود.

با پیروی از کلام پر لطف شاعر بزرگ دیار ما، من هم آرزومندی نیکویم را به هموطنان عزیزم و مردمانی که نوروز و سال نو را با لذت و خوشحالی تجلیل می نمایند، با آرزومندی خوشی و سعادت  شان و نیک خواهی  معنوی و مادی و صحی برای همه، از جانب خودم و خانواده ام در روز مبارک نوروز و به مناسبت  حلول سال ۱۳۹۶خورشیدی،  با حرمت تقدیم می نمایم.

آن عده از مردم شریف کشور که با فرهنگ و تأریخ خیلی قدیم وطن علاقه و وابستگی دارند، می پذیرند که تجلیل از نوروز که از روز اول سال آغاز می گردد، یکی از سنت های اصیل دور تأریخ سه هزار سالۀ مردم وطن ما است که از سال های  دور و هر سال از طرف مردم با فرهنگ، درباریان و شاهان بزرگ کشور مخصوصاً در دوران سلاطین بزرگ غزنه، با عظمت و جلال تجلیل می گردید و هنوز هم جشن نوروز از شایستگی های بزرگ فرهنگی در کشور به شمار می رود.

خوش بختانه که فرزندان با فرهنگ این وطن، زن و مرد، دختر و پسر، امروز این جشن باستانی را که  ارزش صاحبقدر فرهنگی دارد، نه تنها به بهانۀ این که با بهار، گل و سبزه و خوشگواری آغاز می گردد، در زیر آسمان نیله گون وطن تجلیل می نمایند، بلکه آنرا از جهتی جشن می گیرند، خوشی می نمایند و با حضورش فال نیک می گیرند، چون که مقام و ارزش والای باستانی، فرهنگی، مردمی و انسانی دارد. سال نو و نوروز که هر دو در روز اول بهار تولد می گردد، آرزوهای نو طبیعی و حیاتی برای همه کسانی که این عروس طبیعت را در آغوش می گیرند، نیز همراه دارد.     

نوروز تنها یک روز عادی شروع سال نیست. نوروز مقام و بزرگواری فرهنگی عمیق و ریشه دار دارد که با تمامی آداب و روش های برگزاری این روز خجسته  هر سال امید صلح، تغییر، بهبودی، رفاه و خوشبختی را هم برای هموطنان ما و هم  برای میلیون ها انسان در سراسر جهان با خود، ارمغان می آورد.

جشن نوروز از قدامت حد اقل سه هزار سال بر خوردار است. این جشن در فرهنگ کشور های افغانستان، ایران، تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان، هندوستان و پاکستان یکی از برجسته ترین یاد گاری های فرهنگی که با تغییر و تحول زمان و طبیعت رابطۀ جدا ناشدنی دارد، به شمار می رود و از جشن های بسیار کهن جهان به شمار می رود. همچنان در کشور های خاور میانه، در چین غربی( ترکستان چین) سودان، بنگله دیش، یونان و نیپال، نوروز را با سنت های فرهنگی در آن دیار ها جشن می گیرند.

در اهمیت و حرمت گزاری بر  بزرگی فرهنگی سه هزار ساله ای نوروز، روز جهانی نوروز در سازمان ملل متحد ثبت شد.

با پیشنهاد جمهوری آذربایجان و پشتیبانی کشور های افغانستان، ایران، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان، و قرقیزستان، اسامبلی عمومی سازمان ملل متحد در ۲۳فبروری  سال ۲۰۱۰روز ۲۱مارچ را  در چار چوب مادۀ ۴۹اجندای خود، تحت عنوان (فرهنگ صلح)، روز جهانی نوروز را به تصویب رسانیده و این روز باستانی را در جنتری خود جای داد. در این جلسۀ مجمع عمومی سازمان ملل متحد تأکید شده است که: نوروز همچون زبان مشترک میلیون ها انسان در آسیا، شبه قارۀ هند، آسیای مرکزی، خاور میانه، قفقاز، بالکان، حوزۀ دریای سیاه، و بسیاری از نقاط دیگر جهان درآمده  است. امروز بیش از سه صد میلیون نفر نوروز را در سراسر جهان گرامی می دارند. بزرگداشت نوروز، بزرگداشت ریشه ها، تأریخ و ارزش های تمدن هایی درخشان بشری است که در طول قرن ها ارزش های انسانی را منتقل ساخته اند. ترویج و پیشبرد فرهنگ زنده‎گی سازگار با طبیعت یکی دیگر از جنبه های نوروز است که موافق با بسیاری از اهداف سازمان ملل متحد است.   

قطعنامۀ سازمان ملل متحد در ۱۷بند مقدماتی و پنج بند اجرایی تنظیم شده است. بند های اجرایی این  قطعنامه به شرح زیر هستند:                   

۱- شناسایی ۲۱ مارچ به عنوان روز بین المللی نوروز.           

۲- استقبال از کوشش های کشور هایی که نوروز را در جهت حفظ و توسعه ای فرهنگ و سنت های نوروزی  گرامی میدارند.

۳- تشویق سایر کشور ها به آگاه سازی در مورد نوروز و سازماندهی مراسمی در بزرگداشت نوروز به طریق مناسب و مقتضی.

۴- درخواست از کشور هایی که نوروز را گرامی می دارند، برای تحقیقات در زمینۀ تأریخ و سنت های نوروزی با هدف انتشار و پخش آگاهی در مورد میراث نوروز در میان جامعۀ بین‎المللی.

۵- دعوت از کشور های علاقه مند، نظام ملل متحد، سازمان های تخصصی ملل متحد به خصوص یونسکو، صندوق ها و برنامه های ملل متحد، سازمان های بین المللی و منطقه ای و سازمان های غیر دولتی برای شرکت در مراسم نوروزی.

علاوتاً، متذکر می گردد که با پیشنهاد ازبیکستان، نوروز در سازمان تعلیمی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) به عنوان میراث معنوی فرهنگی بشری ثبت شده است.  

   مردم افغانستان عزیز مانند میلیون ها مردمان کشور های دیگر، شخصیت فرهنگی نوروز و سال نو را حرمت می نمایند، زیرا می دانند که نوروز از قرن های گذشته تا امروز با فرهنگ مردم وطن گره خورده، آمیخته است. چون که جشن نوروز با طراوت، بهار و گل و سبزه آغاز می گردد، چشم امید فرزندان وطن چه در داخل مملکت و یا بیرون از کشور، آرزوی صلح خواهی و دوستی، صفایی، صداقت، پاکدامنی، راستگویی، خواهری و برادری را از هر فرزند پاک نفس و صادق این مرز و بومدارند.

این آرزو وقتی برآورده می شود که قلب هر فرزند افغان با طراوت و باران آسمان صفا و پاک بهاری این خاک شریف شست و شو گردد و از کدورت، فساد، خیانت و دروغگویی پاک گردیده، با عطر گل های دشت و دمن وطن عطر آلود شود و صداقت و همبستگی ملی در قالب ارزش های معنوی و فرهنگی کشور، برای بهبود حالت فعلی ،صلح، آرامش و بهار دایمی به میان آید. انشاءالله.                                               

 

 

 


صفحه فرهنگ وهنر

جلال نورانی دیگر طنز نمی نویسد!

2017-Mar-28 ||  پرتونادری

چه دردناک است که ناگهان نگاهایت روی سطرهای می دوند و در پایان در می یابی که دوستی خاموش شده و بعد قطره قطره لغزش داغ اشک هایی را روی گونه هایت احساس می کنی. روز دوشنبه  بیست و هفتم مارچ 2017 برابر باهفتم حمل 1396 خورشیدی نگاه های من همین گونه روی سطرهای خبر خاموشی طنز نویس، نمایشنامه نویس و پژوهشگر ادبی کشور جلال نورانی دوید، چنان کودکی پا برهنه یی که از خط قوغ آتش بگذرد! روانت شاد باد! چه نا به هنگام تکاور زنده گی به آن سوی دیوار شکستۀ مرگ جهاندی! چند سال پیش در پیوند به چگونه گی طنز نویسی افغانستان چیزی نوشته بودم و این سطرها در پیوند به جایگاه طنز نویسی نورانی  شکل گرفته بودند. *** نام جلال نورانی با طنز نویسی افغانستان چنان پیوندی دارد كه اساساً نمی شود بدون نام او بحث طنز نویسی در كشور را مطرح كرد. او را می توان یكی از پایه گذاران طنز نویسی به مفهوم امروزین آن در ...

فعل جمع یا مفرد

2017-Mar-26 ||  دوکتور استاد اسدالله حبی

نوشته اند که برای جانداران درحال یکی بودن، فعل مفرد نوشته می شود و درصورت چند تا بودن، فعل جمع باید بیاید و برای بیجان‌ها تنها فعل مفرد باید به کار برود. مانند:  دراین وادی‌ها دریاها آرام است .  درخت‌ها ازبی آبی خشک شده است .  درکنار این حکم‌ها می نویسند به استثنای آن که چیزی به جاندار تشبیه شده باشد، مانند :  ستارگان چشمک می زدند .  علف‌ها ضجه می کشیدند. مگردر متن‌های قدیم این قید وقاعده بارها شکسته است . قاضی گفت: بدان وقت که از بخارا لشکرهای ایلک باسباشی تگین بیامد ومردمان بلخ با ایشان جنگ کردند . ( تاریخ بیهقی ، رویة ۸۳۳)  لشکر اسم جمع است و لشکرها جمع آن ، مگر فعل، مفرد بکار رفته است . دو سه مثال از دانشنامة علایی ابن سینا می آورم تا دیده شود که با چه گونه اسم‌ها فعل جمع می آوردند و با چه گونه اسم‌ها فعل مفرد : ـ جسم‌ها که یک اندر...

به گرامیداشت از 74 سالگی استاد واصف باختری

2017-Mar-26 || 

«خراسان اینک از خورشید خالی می کند آغوش!» در هفته پایانی ماه حوت سال گدشته استاد واصف باختری از قله های بلند شعر فارسی- دری پا به هفتاد و چهار ساله‌گی گذاشت. ضمن تبریک این روز خجسته به جناب استاد بزرگوار و آرزوی سلامتی ایشان،  روزنامه آرمان ملی این روز را گرامی داشته دو سروده را از دو شاعر کشور به ایشان پیشکش می دارد: از این جابلقا  نثار آن تناور درختِ سرود و سخن، آن که برمن بسی مهربان بوده است و از سایة پربارش فیض بسیار برده ام، استاد همیشه در یادم، واصف باختری! (محمد افسر رهبین، تهران ـ اسفند 1391) جهان را یک قدم طی میکند پیرِ عصا بردوش چه پر کرده ست بر جامش مگر؟ این مرد دریانوش چنان افتاده رو بر خاک در برهوت تنهایی  که گویی دو رَکعت عشق میخواند چنین خاموش مگر از «نوبهار» آیینِ دیگر غیر دودش نیست! که تسخر میزند اینگونه بر تاریخ آتش پوش گما...

نوروز و سال نو شما مبارک

2017-Mar-19 ||  دوکتور محمد ظاهر عزیز

فرخی شاعر بزرگ دربار غزنه، دوستان و عزیزانش را در نوروز با این کلمات به بوستان  دعوت می نماید: (بیا در بوستان چونان که رسم باستان باشد                تو سروی و گلی و سرو و گل در بوستان باشد) تا جهان باقیست لطافت کلمات این شاعر و مرد بزرگ غزنه، جاویدان خواهد بود. با پیروی از کلام پر لطف شاعر بزرگ دیار ما، من هم آرزومندی نیکویم را به هموطنان عزیزم و مردمانی که نوروز و سال نو را با لذت و خوشحالی تجلیل می نمایند، با آرزومندی خوشی و سعادت  شان و نیک خواهی  معنوی و مادی و صحی برای همه، از جانب خودم و خانواده ام در روز مبارک نوروز و به مناسبت  حلول سال ۱۳۹۶خورشیدی،  با حرمت تقدیم می نمایم. آن عده از مردم شریف کشور که با فرهنگ و تأریخ خیلی قدیم وطن علاقه و وابستگی دارند، می پذیرند که تجلیل از نوروز که از روز اول سال آغاز می گ...

راجع‌ به تجلیل و تحریم نوروز در افغانستان

2017-Mar-19 || 

در افغانستان، جشن نوروز همواره و به ویژه در سالیان اخیر، با مناقشاتی همراه بوده است. بخشی از مردم به گرمی از آن استقبال می‌کنند و برخی حلقات مذهبی، به شدت با آن مخالفت نشان می‌دهند. دلایل مخالفین نوروز: مخالفان جشن نوروز که برخی جناح‌های سنتی و گروه‌های شبه سلفی اند، از موضعِ دینی به تحریم نوروز و هر گونه مراسم مربوط به آن حکم می‌دهند. آنان دلایلی برای این کار بر می شمارند، از جمله این که: ۱- برگزاری آیین‌های کهنی از این ...

ښاغلی قاضي باران د نوروز اړوند څه ښه ليکي: نوروز ته مطلق حرام ویل د دین په احکامو ناپوهي ده

2017-Mar-18 || 

نورې خبرې به نه کړو ځکه همدغه شرعي فقهي لیکنه البته کفایت کړي. کړنې ته هغه وخت حرام ویل کېږي چې صريح لفظ سره د دلیل په بنسټ ورڅخه منع راغلي وي. سمه ده چې د دوه اخترونو لمانځل زموږ په دین کې شته،لومړی کمکی اختر د قرآن او روژې بشپړتيا د شکر په مناسبت او دوهم،لوی اختر د حج مناسب لپاره چې دواړه دیني شرعي مناسبتونه دي. راغلو نوروز ته چې دیني مناسبت نه دی،بلکې یو ټولنیز عرف او رسم او رواج یا عادت دی.  د نوروز په ورځ له خوشحالۍ څخه منع نشته...

مفاهیم کلیدی در فلسفة میان فرهنگی از چاپ برآمد

2017-Mar-18 || 

مفاهیم کلیدی در فلسفة میان فرهنگی، عنوان کتابی است که اخیراً به کوشش مؤسسة علمی و فرهنگی تسامح از چاپ برآمده است. نویسندة این اثر سید حسین اشراق، استاد فلسفه است که در فلسفه و جامعه شناسی کارشناس و نظریه پرداز طراز اول کشور می باشد. این اثر گرانبهای آقای اشراق، حاوی 119 صفحه و شش فصل است که پیوند متقابل فلسفه و فرهنگ را به بررسی گرفته و تلاش کرده تا به توسل به بازخوانی ادبیات فلسفی در فرهنگ های متفاوت ما مسیر گفتگو و مدارا را فراهم کند و ...

!ادبیـات بـی مخاطـب ادبیـات مـرده اسـت

2017-Mar-11 ||  پرتو نادری

تا ادبیات بوده و تا ادبیات هست، ستیزۀ  همیشه‌گی اصالت ادبی و ابتذال ادبی ادامه دارد. حلقه بازی‌های ادبی گسترۀ بینش ادبی انسان را تنگ می سازد، گونه‌یی بیماری است که با دریغ از چندین سال به اینسو ادبیات و فرهنگ افغانستان از چنین حلقه بازی‌هایی رنج می برد! آن هم وقتی این حلقه‌های ادبی چنان مافیای ادبی عمل می کنند یاهم مهار خود را به دست این یا آن مافیای سیاسی – قومی  می دهند!  در روزگارما این حلقه بازی‌های ادبی گاهی همان قدر بیهوده و مبتذل است که حلقه بازی های سیاسی در کشور. آنانی که بر ادامۀ همه تجربه ها و ارزش های ادبی گذشته، پشت پا می زنند و می پندارند که گویا  به پیامبرزاده یی  بدل شده و به منبری رسیده اند، با دریغ در نمی یابند که تنها به جایی نرسیده اند، بل از پا مانده‌گانی بیش نیستند که در گودال توهم خود دست و پا می‌زنند. هرچند هیاه...

Previous   ||   Next