جهان

فضانوردان روسيه و امريکا  به ايستگاه فضايی بين‌المللی رسيدند

 

فضاپيماي حامل دو فضانورد روس و يک فضانورد امريکايي در ايستگاه فضايي بين‌المللي پهلو گرفت. اين فضاپيما به يادبود يوري گاگارين، فضانورد روس و اولين انساني که 60 سال پيش تقريباً در همين روزها پا به فضا گذاشت «گاگارين» نام‌گذاري شده است.

دو فضانورد روس به نام‌هاي اولگ نوويتسکي و پيوتور دوبرف و فضانورد امريکايي به نام مارک وند هي، با يک فضاپيماي روسي مدل «سويوز‌ام اس- 18» از پايگاه فضايي بايکونور در کازاخستان که در اجاره سازمان فضايي روسيه است به پرواز درآمدند.

کپسول فضايي حامل آن‌ها پس از يک پرواز تقريباً سه ساعته در ايستگاه فضايي بين المللي پهلو گرفت.

در حال حاضر چهار فضانورد امريکايي، دو فضانورد روس و يک فضانورد جاپاني در اين ايستگاه که در مدار کره زمين مي‌چرخد مستقر هستند. سه نفر از آن‌ها با فضانورداني که به ايستگاه فضايي بين‌المللي رسيدند جايگزين شده و حدود يک هفته ديگر به زمين باز مي‌گردند.

ماموريت بعدي به سوي ايستگاه فضايي بين‌المللي که براي اواخر ماه اپريل برنامه‌ريزي شده توسط يک موشک فضاپيماي متعلق به شرکت امريکايي «اسپيس ايکس» انجام مي‌شود و از پايگاه فضايي فلوريدا پرواز خواهد کرد.

اين پرواز به ايستگاه فضايي بين‌المللي سه روزپيش از شصتمين سال‌گرد سفر تاريخي يوري گاگارين به فضا در روز 12 اپريل 1961 انجام شد. به همين دليل فضاپيماي روسي حامل آن‌ها از مدل «سويوز‌ام اس- 18» به نام گاگارين نام‌گذاري شد.

پرواز موفقيت‌آميز يوري گاگارين به دور کره زمين که از همين پايگاه فضايي در کازاخستان آغاز شد، در اوج رقابت اتحاد شوروي و امريکا در عرصه فضايي صورت گرفت.

نخست وزير روسيه به روز 14 حمل سند تمديد همکاري‌هاي فضايي با امريکا تا سال 2030 را امضا کرد. اين يکي از معدود پيمان‌هاي همکاري بين دو کشور است که در فضاي پرتنش سال‌هاي اخير حفظ شده است.

اين پيمان اولين بار در سال 1992 امضا و تاکنون چهار بار تمديد شده و سنگ بناي همکاري گسترده سازمان‌هاي فضايي دو کشور در عرصه‌ها و طرح‌هاي متعددي بوده است.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
رفتن به نوار ابزار