فرهنگ و هنر

طرح در مورد نهال شانی و تأثيرات آن بالای محيط زيست

نويسنده: عبدالصمد روشن

 

 

نخست از همه حلول سال ۱۴۰۰هجری خورشیدی را به کافه هموطنان عزيز و گرامی تبریک می گويم خدا کند که سال نو سال بارانی، سرسبزی و امنیت سرتاسری در کشور باشد.

طبق معمول در کشور عزيز ما افغانستان برای نهال شانی وسرسبزی مردم و حکومت پلان های شان را در آخر سال ترتيب و تنظیم نموده تا طبق آن نهال شانی آغاز و کشور سرسبز شود.

به هر اندازه که نهال شانی از طرف مردم و حکومت زیاد باشد به همان اندازه آب و هوای کشور خوب و ګوارا می باشد، نهال ها، درخت ها و جنگلات برای صحت بسيار مفيد بوده و از آلوده گی هوا جلوگیری می‌نمايد بايد گفت که نهال شانی و سرسبزی یکی از وظايف دینی و اسلامی نيز می باشد که بايد به آن از طرف مردم ديانت پرور ما و حکومت توجه لازم صورت گيرد، به همین اساس  ۲۰ حوت روز ملی نهال شانی اعلام گردیده است.

در مورد نهال شانی و سرسبزی در شهر کابل و تمام کشور طرح ذيل پيشنهاد می گردد:

طرح:

۱- از ملا امامان و علمای محترم خواهشمنديم که در مورد مفاد نهال شانی و سرسبزی از ممبر مساجد و تکايا از نگاه دین مبين اسلام طور دوامدار تبلیغ نموده و مردم را متوجه نمايند.

۲- در مورد نهال شانی و سرسبزی و مفاد آن از نگاه دین مبين اسلام از طريق رسانه های چاپی، راديو ها و تلويزيون های دولتی و غير دولتی تبليغات صورت گيرد و نيز علمای دین، دوکتوران طب و کارشناسان محيط زيست برای اشتراک در برنامه های ويژه دعوت شوند تا آگاهی عامه به ميان آيد.

۳- از تمام شهروندان محترم کابل و هموطنان عزيز کشور خواهشمندیم که در بين خانه ها و پيش روی خانه های شان نهال ها غرس نمايند.

۴- در نواحی ۲۲ گانه شهر کابل، مردم غريب و بيچاره که توان خريد نهال را ندارند، به آنها از طرف شهرداری کابل با همکاری وکلای محترم گذر و نماینده های کوچه نهال ها کمک شود.

۵- برای کسانی که در دامنه های کوه های آسمایی، شير دروزاه ، علی آباد و تپه های کارته نو، قلعه زمان خان، بی بی مهرو، کلوله پشته، خير خانه مینه، دارالامان، چهلستون، شهدای صالحین، ولایتی، شيوه کی، بگرامی، بتخاک و غيره خانه دارند برای  آنها که اکثراً مردم غريب بوده و توان خريد نهال ها را ندارند برای شان از طرف شهرداری کابل با همکاری وکلای محترم گذر و نماينده های کوچه نهال های مثمر و غير مثمر مانند: ارغوان، اکاسی، ناجو کمک شود.

۶. در کوه های آسمايی، شير دروازه، علی آباد، تپه های کارته نو، قلعه زمانخان، بی بی مهرو، کلوله پشته، خير خانه مينه، دارالامان، چهلستون و غيره در آنجا هايی که  ساحه سفيد می باشد، از طرف شهرداری کابل نهال های غير مثمر و زينتی مانند: ناجو، ارغوان، اکاسی غرس شود تا شهر کابل زيبا ترشود و مناظر خوب و قابل ده يدنی به ميان آيد در تپه ها و کوه های مذکور سرک ها نيز اعمار شود تا مردم شهر کابل برای تفریح به آن جا ها بروند و مانند کوه های اسلام آباد پاکستان کوه ها و تپه های شهر کابل نيز سرسبز شود.

۷. تدابير آبياری نهال ها نيز توسط شاروالی کابل گرفته شود.

۸. امنیت نهال ها نيز توسط شهرداری کابل گرفته شود.

۹. از داخل شدن رمه ها در ساحات سبز نيز جلوگيری شود.

۱۰. در گلدان های سرک های عمومی نهال ها غرس شود.

۱۱. در مسير شاهراه ها و راه های ترانزيت مانند: کابل – جلال آباد، جلال آباد – طورخم، کابل – قندهار، قندهار – هرات، کابل – مزار شريف، کابل –کندز، کابل- خوست و غيره نيز نهال های مثمر و غير مثمر و زینتی غرس شود و تدابير امنیتی و آبياری شان به دوش مسوولان مربوطه محل گذاشته شود و نيز حفظ و مراقبت صورت گيرد.

۱۲. در مسير سرک هایی که مرکز ولایت ها و ولسوالی ها را با هم وصل مي نماید نهال شانی صورت گيرد و تدابير آب رسانی و امنیت نهال ها گرفته شود.

امید است با تطبيق و طرح فوق در کشور عزيز ما خصوصا در شهر کابل محيط زيست خوبتر و بهتر شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
رفتن به نوار ابزار