جهان

رائول کاسترو از رهبری حزب کمونيست کوبا کناره‌گيری می کند

 

رائول کاسترو گفته که از دبير اولي حزب کمونيست کوبا کناره‌گيري مي‌کند. رائول کاسترو، 89 ساله اين موضوع را در جريان سخنراني خود در افتتاحيه هشتمين کنگره حزب کمونيست کوبا اعلام کرده است. حزب کمونيست کوبا، حزب حاکم و تنها حزب اين کشور است.

رائول کاسترو به همراه ديگر انقلابيون از جمله چه‌گوارا به رهبري فيدل کاسترو در سال 1959 توانستند حکومت فولخنسيو باتيستا را سرنگون کنند. فيدل کاسترو و ارتش انقلابي او از آن زمان قدرت را در کوبا به دست گرفتند.

رائول کاسترو در اين سخنراني تاکيد کرد که ماموريت خود را به انجام رسانده و از آينده کوبا «مطمئن» است.

رائول کاسترو با اين حال در اين سخنراني خود نگفت که از چه کسي براي دبير اولي حزب کمونيست کوبا حمايت مي‌کند. اما او پيشتر از تمايل خود به دبير اولي ميگل دياز کانل، که در سال 2018 عنوان رييس جمهوري جديد کوبا انتخاب شد، حرف زده بود.

عکس‌هاي منتشر شده توسط خبرگزاري رسمي کوبا از مراسم افتتاحيه هشتمين کنگره حزب کمونيست کوبا نشان مي‌دهد که رائول کاسترو به همراه ميگل دياز کانل وارد محل برگزاري اين کنگره شد.

به رغم اين که ميگل دياز کانل، از نسل بعد از انقلاب کوبا است، ولي از اعضاي خودي رهبري انقلابي کوبا محسوب مي‌شود که قدم به قدم در اين نظام رشد کرده و در حال حاضر، به نظر مي‌رسد روي رهبري او اجماع وجود دارد.

کنگره حزب کمونيست کوبا، مهم‌ترين جلسه اين حزب است که هر پنج سال يکبار براي بررسي سياست‌ها و تعيين رهبري برگزار مي‌شود. نشست کنگره اين حزب پشت درهاي بسته برگزار مي‌‌شود، اما بخش‌هايي از آن در تلويزيون دولتي پخش مي‌شود.

رائول کاسترو در سال 2006 و در پي‌ بيماري فيدل کاسترو، هدايت کشور را در دست گرفت و دو سال بعد در انتخابات به طور رسمي رييس جمهوري کوبا شد. او سپس در سال 2011 به دبير اولي حزب کمونيست کوبا رسيد.

به گزارش آسوشيتدپرس، رائول کاسترو اصلاحات اقتصادي و اجتماعي را در کوبا دنبال کرد، اما در نهايت اين برنامه با بن بست مواجه شد. از جمله اين تحولات اجازه داده شد که شبکه تلفن موبايل، سرويس پيامک و فروش ماشين از طرف بخش خصوصي در کوبا انجام شود.

روابط کوبا و امريکا در سال‌هاي پس از انقلاب تيره شد و تحريم‌ها زيادي امريکا عليه کوبا اعمال کرد. با اين حال در دوران رياست جمهوري بارک اوباما، روابط دو کشور دوباره از سر گرفته شد.

از زمان شروع رياست جمهوري دونالد ترمپ در امريکا، واشنگتن تمايلي به ادامه سياست خارجي دولت قبلي امريکا در قبال کوبا نداشت و اقدامات انجام شده توسط دولت را بازگرداند.

به رغم اين که جو بايدن از تغيير رويکرد نسبت به کوبا صحبت کرده است، اما سخن‌گوي کاخ سفيد تصريح کرده است که موضوع کوبا از اولويت دولت جديد سياست خارجي امريکا نيست.

 

 

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
رفتن به نوار ابزار