فرهنگ و هنر

چرا همه ما درون تونل واقعیت خودمان محبوس هستیم

 

 

همه ما اگر برگردیم به خاطراتی که از کودکی تاکنون از احساسات و تعبیرهای خودمان از اتفاقات داشتیم به راحتی متوجه می‌شویم که یک قدرت تشخیص غلط در مغز ما انسان‌ها ایجاد می‌کند که از آن به عنوان «تونل واقعیت» یاد می‌کنند.

برای مثال یادی کنیم از یک روز بارانی… به عنوان یک کودک یا نوجوان معمولاً دوست داریم روزهای زنده‌گی ما آفتابی می‌بود تا فرصت بازی از ما گرفته نشود. ما در درون یک روز بارانی احساس خوبی نداشتیم، ولی اگر فرصت و درک احساسات آدم‌های دیگر را داشتیم شاید متوجه شادی یک کشاورز می‌شدیم که از دیدن باران به وجد می‌آید.

هر انسان به تنهایی هر نوع احساس واقعیتی را که می‌پذیرد کاملاً مربوط به تجربه خودش و اعتقادات و موقعیت شخصی خودش است. تقریباً اکثر انسان‌ها در همه عمرشان قادر به درک این حقیقت نیستند که درون یک نوع تونل خاصی از واقعیت زنده‌گی می‌کنند.

برای مثال نگاهی دقیق‌تر بیاندازید به تصویر بالا … اگر بزرگ‌سال باشیم بلافاصله تصویر یک زوج در حال معاشقه را می‌بینیم و ذره‌یی هم شک و تردید در ما ایجاد نمی‌شود که واقعیت همین است که می‌بینیم.

اما همین تصویر را به یک کودک نشان دهیم اغلب شان فقط چندین دلفین می‌بینند. دلیل‌اش این است که قبلاً تصویر معاشقه یک زن و مرد را ندیده اند تا ذهن شان مثل ما بزرگ‌سالان چیز دیگری ببیند. دلفین‌ها واقعیتی است که کودکان در تصویر می‌بینند.

یکی از قدم‌های اساسی برای رسیدن به تشخیص همه جانبه از زنده‌گی این است که که بفهمیم هر انسان دیگر به هزاران دلیل مثل ما نمی‌بیند. مثل ما قضاوت نمی‌کند. مثل ما تصمیم نمی‌گیرد حتا اگر واقعیت رو به روی شان همانی باشد که ما می‌بینیم.

باید به این قدرت ذهنی برسیم که بپذیریم خودمان هم می‌توانیم مثل آن‌ها واقعیت را وارونه و کاملاً متفاوت ببینیم. یعنی این‌که واقعیتی که ما حس می‌کنیم یا باورهایی که داریم به نظر آن‌ها درست نباشد.

البته این مشکل ذهنی که داریم دلیل نمی‌شود کل یک واقعیت یا یک حقیقت را رد کنیم. این فقط یک یادآوری همیشه‌گی به خودمان است که فیلترهایی در طول زنده‌گی درون ذهن مان ایجاد می‌شود که واقعیت را در یک تونل محدود و مخصوص ما قرار می‌دهد.

تشخیص این حقیقت به ما کمک می‌کند قبول کنیم تعبیر ما و دیگران طبیعتاً می‌تواند کاملاً متفاوت باشد. اگر واقعیت ما برای ما عزیز و مهم است پس واقعیت‌های دیگران هم به اندازه تشخیص ما، عزیز و محترم هستند.

مردی روز

 

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
رفتن به نوار ابزار