سرمقاله

چرا مردم کشور از آينده نااميد شده اند؟

 

در اين اواخر هيچ خبر خوشي به گوش مردم مظلوم افغانستان نميرسد.

از اختلاف ميان نهادهاي دولتي گرفته تا بدتر شدن اوضاع امنيتي و وضع اسف بار اقتصادي و کشته شدن بي گناهان و ده ها علت ديگر، مردم را نگران ساخته است.

مردم اميدوار بودند که ممکن مذاکرات صلح نتيجهيي را در قبال داشته باشد و در فضاي تاريک کشور افقي نمايان شود، اما نه تنها که روزنه اميد گشوده نشد، بل آينده کشور بيشتر از پيش تاريک و مبهم شده است و مردم نميدانند که سرنوشت شان چه خواهد شد.

بيکاري از معضلات ديگر مردم است.

رهبران سياسي به ويژه آقاي اشرف غني که در دوران پيکارهاي انتخاباتي شعار رفع بيکاري را مي داد و مي گفت به صدها هزار شغل ايجاد خواهد کرد، ولي در عمل نه تنها که اين شعار را عملي نکرد، بل با برنامههايي که دارد، دست بسياري از کارمندان دولت را از کار خواهد گرفت و زير نام تنقيص تشکيلاتي آنها را خانه نشين کرده و يا خواهد کرد.

سرمايه داران نيز از ترس اختطاف اعضاي خانواده هاي شان و يا فساد در نهادهاي اخذ ماليه، فرار را بر قرار ترجيح داده اند و تمام دارايي هاي شان را به بيرون کشور انتقال داده و امروز ديده ميشود که آنها به عوض سرمايه گذاري در داخل کشور، در ترکيه، امارات متحده عربي و يا ازبيکستان سرمايه گذاري کرده اند و علاقه ندارند به وطن برگردند.

تمام اين عوامل سبب شده است که برخي از خانواده ها که امکانات ناچيز دارند، در تلاش اند که دار و ندار خودشان را بفروشند و به بيرون کشور پناهنده شوند.

خانواده هاي مقامات کشور و کساني که در کرسي هاي بلند دولتي کار ميکنند بيشتر در بيرون کشور به سر ميبرند و همين که خدا ناخواسته کدام حادثه ناگوار رخ دهد به آساني و سادهگي خودشان را نزد خانوادههاي شان ميرسانند و در غم و فکر مردم عادي و سرنوشت کشور هرگز نمي باشند.

همين چند نفري که از جمهوريت دفاع ميکنند خودشان در مهمان خانه ها و يا خانههايي متعلق به حکومت مجردبسر ميبرند و ميدانند که چه کنند و چگونه فرار کنند.

با توجه به همين گفته ها بايد راه حل براي اين مشکلات پيدا شود تا مردم کشور به آينده اميدوار شوند و در فکر خروج از کشور نباشند. برخي باور دارند که از زعامت کنوني کاري ساخته نيست و بايد بُن بست بشکند و تغييري ايجاد گردد تا مردم به رهبران شان اعتماد داشته و به آينده اميدوار شوند.

در غير آن روزگارشان با گذشت هر روز بدتر خواهد شد.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
رفتن به نوار ابزار