سیاسی

مسجد گازرگاه يا تريبون بن لادن ثانی؟

 

مجيب الرحمان انصاري، ملاي مسجد گازرگاه هرات اين تريبون را رسماً در خدمت ترويج و توسعه افراط گرايي، سلفي گري، وهابيت تکفيري و تروريزم سعودي قرار داده است و بي محابا حتا عليه جدي ترين مسايل امنيت ملي کشور موضع مي گيرد و پيروانش را به ضديت و دشمني با نظام، ترغيب مي‌کند.

او که پيش از اين با تشکيل گروه امر به معروف و نهي از منکر اعلام کرده بود که در صورت تعلل و تأخير دولت، خود رأساً اقدام به اجراي «حدود شرعي» بر متهمان و مجرمان مي‌کند و نيز با نصب بنرهاي توهين آميز عليه زنان، جنجال ها و اعتراض هاي گسترده اي را برانگيخته بود، در فتوايي تازه، کار و حمايت از نظام را «گناه کبيره» توصيف کرده و از نيروهاي امنيتي خواسته است که ديگر از نظام، حفاظت نکنند.

انصاري در خطبه‌هاي نماز جمعه اخير هرات گفته است: «براي مأمورين ملکي و نظامي و کسي که با قلم خود، پول خود، از نظام حمايت مي‌کني، مرتکب گناه کبيره شدي. هر جنايتي که در اين نظام شود، تو عسکر، تو پوليس و مأمور به تمام جنايات شريک هستي.»

اين اظهارات چه تفاوتي با مواضع طالبان و داعش و القاعده و ديگر گروه هاي تروريستي دارد؟ آيا در حال حاضر، خطري بزرگتر از توجيه و تبليغ تروريزم و دشمني با نظام و فراخواندن مردم به براندازي نظام يا تشويق نيروهاي امنيتي به ترک قواي مسلح وجود دارد؟ چرا انصاري هنوز هم با قدرت، يک تريبون مهم و مقدس را اشغال کرده و پيروانش را به عملياتي کردن افکار مسموم و ايده‌هاي افراط گرايانه خود، ترغيب مي‌کند؟ چه کسي به او اين قدرت و مصونيت را اعطا کرده است؟

چرا مبارزه فداکارانه نيروهاي امنيتي و دولت عليه تروريزم، شامل حال امثال انصاري نمي‌شود؟

او بي ترديد، يک تروريست است، نه به اين دليل که در عربستان سعودي، تحصيل کرده و گرايش‌هاي غليظ و آشکار به وهابيت، سلفي گري و تکفير دارد، بلکه از اين حيث که مهم ترين ارکان امنيت ملي کشور را هدف گرفته و تريبون مقدس مسجد گازرگاه هرات را در خدمت تبليغ و اشاعه و انتشار بي پرواي تروريزم ضد دولتي قرار داده است.

او يک بن لادن ثاني و بالفعل است، زيرا درست همان راهي را مي‌رود که بن لادن و پيروانش رفتند و امروزه جهان را با بزرگ‌ترين تهديد امنيتي قرن، رو به رو کرده اند.

افکار افراط گرايانه انصاري بي‌هيچ پرده پوشي و مماشاتي با ابوايوب المصري، ابوعمر بغدادي، ابوبکر بغدادي و ديگر بنيانگذاران اصلي و اوليه داعش پهلو مي‌زند.

اين همان سخناني است که چند روز پيش از حنجره آلوده حکمتيار بيرون آمد و ارگ را تهديد به محاصره و براندازي کرد.  اين مواضع، خطري آني و مستقيم عليه امنيت و ثبات و حاکميت ملي افغانستان است.

در قبال اظهارات تازه اين ملاي تندرو و حامي سرشناس تروريزم، واکنش‌هاي زيادي از سوي مقام‌هاي مرکزي و محلي، ابراز شده است. از جمله حمدالله محب که او را «باغي» توصيف کرده و يا والي هرات که تاکيد کرده است اجازه پرورش داعش در اين ولايت را نخواهد داد.

 

اما اين واکنش‌ها کافي نيست و نبايد به همين‌جا محدود و متوقف شود. صرف نظر از اين که ملاي تروريست مسجد گازرگاه از سوي کدام مرجع داخلي يا قدرت‌هاي خارجي، حمايت مي‌شود و توسط کدام سازمان استخباراتي منطقه‌يي و فرامنطقه‌يي، توجيه مي‌گردد، بايد با او به عنوان مبلغ بزرگ تروريزم و تهديد مستقيم عليه امنيت ملي کشور، برخورد شود.

او يک تهديد بالقوه نيست، يک خطر بالفعل است. کساني که سنگ جمهوريت را به سينه مي‌زنند و افراط گرايي و ترور و تکفير و تفرقه به ويژه از نوع سلفي و وهابي آن به مثابه ايدئولوژي مادر جريان‌هاي تروريستي مانند طالبان و داعش و القاعده را مردود مي‌دانند و محکوم مي‌کنند، بايد عليه انصاري اقدام کنند. او بايد در برابر اظهار نظرهاي ضد امنيتي‌اش در چارچوب قانون و عدالت مسوول شاخته شده و محاکمه شود، در غير آن، با توصيه‌هاي براندازانه‌اش عليه نظام و نيروهاي مسلح، جمهوريت را از درون منفجر خواهد کرد، کاري که ديگر هم‌مسلکانش مذبوحانه تلاش مي‌کنند از بيرون انجام دهند.

عبدالمتين فرهمند/ جمهور

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
رفتن به نوار ابزار