جهان

فراخوان معترضان در میانمار به اعتصاب عمومی علیه کودتا

 

مخالفان کودتاي نظامي در ميانمار روز دوشنبه (چهارم حوت) فراخواني براي اعتصابات عمومي و ادامه اعتراضات خياباني صادر کردند در حالي که مقامات اين کشور در پي کشته شدن دو تن از معترضان در روز شنبه هشدار داده‌اند که اين تقابل‌ها به بهاي جان افراد بيشتري تمام خواهد شد.

جنرال‌هاي ميانمار علي‌رغم استقرار نيروهاي بيشتر در خيابان‌ها و وعده برگزاري انتخابات، هنوز نتوانسته‌اند اعتراضات روزانه و جنبش نافرماني مدني عليه کودتا را متوقف کنند.

کودتاي نظاميان در ميانمار به بازداشت آنگ سان سوچي، رهبر اين کشور و سرنگوني دولت منتخب مردم انجاميده است.

خبرگزاري رويترز گزارش کرده که در کشوري که مردم خيلي به خوش يمني و بديمني روزها اعتقاد دارند، براي معترضان روز 22 فبروري÷ (مصادف با چهارم حوت) معناي خاصي دارد و آن‌ها اين روز را با 8 اگست 1988 مقايسه مي‌کنند که نسل گذشته در آن روز اعتراضات گسترده‌اي را عليه حکومت نظامي وقت ترتيب داد، اعتراضاتي که به خاک و خون کشيده شد.

سرکوب معترضان اين بار کمتر از آن زمان خونين بوده، اما با اين حال دست‌کم سه نفر کشته شده‌اند که مرگ دو نفر آنها روز شنبه در شهر ماندالي رقم خورد. اما اين اتفاق مانع معترضان نشد که روز يکشنبه به خيابان‌ها بيايند، به طوري که يانگون، بزرگ‌ترين شهر ميانمار، در اين روز صحنه اعتراضاتي با حضور ده‌ها هزار نفر بود.

ام‌آرتي‌وي، تلويزيون دولتي ميانمار، نسبت به انجام اعتراضات در روز دوشنبه هشدار داد و اعلام کرده: «معترضان مي‌خواهند مردم را تحريک کنند و به ويژه به احساسات نوجوانان و جوانان متوسل شوند که به تقابل [با نيروهاي امنيتي] روي بياورند، امري که به بهاي جان آن‌ها تمام مي‌شود.»

بسياري از کشورهاي غربي کودتا در ميانمار را محکوم کرده‌اند از جمله ايالات متحده، بريتانيا و آلمان. شامگاه يکشنبه همچنين وزير خارجه ايالات متحده به حکومت نظامي ميانمار در رابطه با اقدامات خشونت‌آميز آن عليه معترضان هشدار داد.

آنتوني بلينکن در توييتر نوشت که واشنگتن همچنان در کنار مردم ميانمار که خواستار بازگشت دولت منتخب دموکراتيک خود هستند، مي‌ايستد.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
رفتن به نوار ابزار