سرمقاله

ضرورت شکل گيری دولت همه شمول و رهبری بی طرف!

 

مسکو بار ديگر اعلام کرد که نشستي را با نمايندهگان کشور هاي ذيدخل در قضيه افغانستان برگزار مي کند.

ضميرکابلوف نماينده ويژه حکومت روسيه در امور افغانستان در مورد چگونگي اين نشست به رسانه ها معلومات داد و گفت که در اين نشست از ايران و هند نيز خواسته شده است که در آن اشتراک کنند.

اين نشست در حالي برگزار مي شود که مذاکرات صلح ميان هيأت هاي دولت افغانستان و طالبان متوقف شده و برخي از خوشبيني هانسبت به اين مذاکرات به يأس و نااميدي مبدل شده است.

از موضع گيري مقام هاي بلند پايه کشورهاي ذيدخل در قضيه افغانستان چنين برداشت مي شود که آنها طالبان را به عنوان يک واقعيت نظامي و سياسي افغانستان به رسميت مي شناسند، ولي حاضر نيستند که امتياز بيش از حد به اين گروه داده شود و قدرت عام و تام را در اختيار بگيرند.

نماينده ويژه روسيه در مورد افغانستان به صراحت گفت که مطرح کردن امارت اسلامي از سوي طالبان براي جامعه جهاني به ويژه مسکو خوش آيند نيست و بايد طالبان فکر غلبه از سرشان را دور کنند و انعطاف پذير باشند.

ممکن است که در نشست مسکو در مورد چگونگي اداره آينده افغانستان نيز بحث هاي صورت بگيرد.

پيش از اين نيز مسأله حکومت موقت و يا ائتلافي از سوي برخي از افراد سياسي و يا گروه ها مطرح شد که اين نظر با واکنش هاي گوناگون مقابل شده است.

اما موضوع قابل تأمل اين است که نبايد طرف هاي مذاکره کننده همواره براي منافع شخصي و حفظ قدرت شان از لجاجت و يک دندهگي کار بگيرند و اين اغراض مبتني بر منافع شان را توجيه و از حفظ ارزش ها و دستآوردها به عنوان ابزار استفاده کنند.

همه باور دارند که جنگ و خشونت در افغانستان پايان يابد و در فضاي کشور افق صلح نمايان شود و درد و زخم هاي مردم که ناشي از درگيري ها و اعمال خشونت است، التيام يابد.

اين مأمول زماني تحقق مي يابد که ما صاحب يک دولت همه شمول و عدالت محور شويم و همه گروه ها در اين اداره خودشان را ببينند.

به همين گونه براي رسيدن به اين هدف، ضرور است که طرف هاي درگير يعني حکومت و گروه طالبان از خودشان انعطاف نشان بدهند و حاضر شوند که دولت همه شمول در افغانستان شکل بگيرد و رهبري اين دولت را کساني برعهده بگيرند که بيطرفي شان براي همه روشن باشد و توان مديريت کشور را داشته و افغانستان را از بحران به سوي صلح و ثبات نسبي و جلب اعتماد گروه هاي متخاصم عبور بدهند.

واضح است که با شکل گيري دولت همه شمول، ثبات در افغانستان رنگ خواهد گرفت و از اين خوان دلپذير هم مردم افغانستان و هم کشورهاي منطقه و جهان نصيب  شده و آرمان وصل شدن آسياي ميانه به آسياي جنوبي محقق خواهد شد.

با توجه به همين گفته ها بايد در نشست آينده مسکو به اين مهم توجه شود و رايزني ها آغاز گردد تا افراد و يا گروه هاي بيطرف و مستعد و با اعتماد در افغانستان شناسايي شوند و ظرفيت و توانايي بالقوه اين افراد به فعليت درآيد تا کشور ما باردگر در محراق توجه جهاني قرار گيرد و مردم به عوض جنگ و خون ريزي و دشمني، صلح، دوستي و برادري را تجربه کنند.

به اميد آن روز

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
رفتن به نوار ابزار